Gå til hovedinnhold

Hvordan måle sitteknutene på egen hånd hjemme?

 Måle sitteknutene

3 sykkelseter liggende på et bord

Ofte så ender man jo opp med å kjøpe utstyr på nettet og ved kjøp av sykkelsete så må man bare satse på at man ikke gjør et bomkjøp. Da er det i hvert fall greit å vite hvilken bredde man har på ræva slik at man treffer på setebredden. 

Det er fort gjort å høre på hva andre sier og ta det for god fisk. Jeg har hørt mye at damer trenger mye bredere sykkelsete enn mannfolk, så jeg trodde jeg skulle kjøpe et bredt et. Men da jeg målt avstanden mellom sitteknutene var visst ræva smalere enn jeg trodde. 
Jeg var heldig siden jeg fikk prøvesyklet med flere sykkelseter og fikk testet forskjellen mellom bredden på to identiske sykkelseter og det merktes faktisk veldig godt da jeg fikk det smalere som var tilpasset min størrelse.

Gyngestol, amerikansk type; med gult og rødt stoff. Med en bit aluminiumsfolie liggende på setet.

Hvordan måle sitteknutene?

Ta en bit aluminiumsfolie og finn en stol som er litt myk i setet. Eller brett et håndkle og bruk det til å sitte på. Det viktigste er at det gir litt etter så du ser hvor knutene er. Og om du ikke får det til første gangen så er det bare å prøve igjen. Sett gjerne føttene på en fotskammel (ok, ikke alle har gyngestol, så noen bøker ?) så knærne kommer litt opp.

Litt krøllete aluminiumsfolie med to tegnede sirkler

Merk hvor sitteknutene treffer aluminiumsfolien.

Rød linjal som måler avstanden mellom to sirkler på en aluminiumsfolie

Ta fram linjalen og mål.
Det finnes selvsagt mer vitenskapelig og bedre måling hos sykkelbutikkene, men er man "langt fra folk" så fungerer dette også. Jeg traff i hvert fall like bra hjemme som i butikken.

Og så er det bare å surfe på tabellene til de forskjellige setemerkene og se hvilket sykkelsete som passer.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Oslo Dawn Patrol - sykkelgruppe for morgenfugler

ODP - sykling før sola står opp Quiet mornings.  Empty roads.  Likeminded early risers.  That’s what it's all about. Oslo Dawn Patrol, eller ODP, er et sykkelfellesskap som ble startet av Hans i 2018.  Det er et sosialt fellesskap der du som liker å stå opp grytidlig om morgenen for å sykle, kan sykle sammen med likesinnede. Og avslutte med en kaffe. Konseptet er enkelt: Faste dager, fast tidspunkt, fast løype.  Du trenger ikke melde deg på eller noe sånt, det er bare å møte opp de dagene det passer for deg. Nå for tiden er det strålende vær og veldig populært, så det er fort over 100 som møter opp. Landevei Sykkeltur hver tirsdag og torsdag gjennom hele året. Oppmøte ved "Dildonissen" i Gamlebyen, avgang kl 05:40.  Løypa er ca 3,5 mil og går opp Kongsveien, over Nordstrand mot Kolbotn, deretter over Svartskog, tilbake forbi Hverven, opp Herregårdsveien og Solveien og til slutt ned til Velochef.  Det er to grupper, en for de raske ca 28 km/t og en litt saktere med 25 km/t

Truse eller ikke truse under sykkelbuksa?

Truse eller ikke truse?   Svaret på det er ganske enkelt: Du skal ikke ha truse under sykkelbukse/sykkelshorts. Sykkelshorts og padding er utviklet for at det ikke skal brukes underbukse. MEN :-) Ingen regel uten unntak, er det ikke det det heter? Jeg bruker ofte truse under sykkelbuksa, det kommer helt an på hvilken sykling jeg bedriver, hvor langt jeg skal sykle, hvilken sykkelbukse jeg bruker, dagsformen osv. Og fordi jeg liker å bruke truse. Jeg har enda ikke opplevd å få sår eller ubehag av å bruke truse (den eneste gangen jeg ble skikkelig sår, brukte jeg ikke truse). Men nå skal det sies at det ikke er blondetrusa som brukes, det er stort sett Tufte bambus "bestemortruse", myk og uten harde sømmer. Når jeg sykler til jobb, ei mil hver vei, så bruker jeg alltid truse. Jeg orker ikke få utflod i paddingen, og siden jeg ikke nødvendigvis blir så svett når jeg sykler, så trenger jeg ikke vaske buksa så ofte som jeg måtte ha gjort uten truse. Jeg har også enkelte sykkelbuk

REGLENE! - The Velominati Rules

Har du hørt om REGLENE?  Når man nettopp har startet å sykle landevei og har mer enn nok med å holde orden på seg selv, sykkelen, klikkpedaler osv. Ja, da kommer REGLENE seilende rett inn fra sidelinja. RULE #11 //  Family does not come first. The bike does. Jeg har inntrykk av at disse sykkelreglene er noe som alle landeveissyklister liker å flette inn i sykkeldiskusjoner, så for å ikke sitte der som et spørsmålstegn og ikke skjønne hva de spøker med (noen er sikkert gravalvorlig også, men de kjenner ikke jeg), er det like greit å lese seg opp på dem med en gang. RULE #12 //  The correct number of bikes to own is  n+1 Jeg har ikke gidda satt meg inn i hvordan reglene har oppstått eller historien bak (tror kanskje jeg har skumlest noe om det, men husker ikke). Reglene er ei liste over hva du skal gjøre som syklist, hvordan du skal oppføre deg, hvordan du skal kle deg, hvilken kaffe som er akseptabel å drikke (ikke latte som jeg drikker :-)  Og ikke minst hvilket prisnivå sykkelen bør v