Gå til hovedinnhold

Er det rulleretning på slicksdekk for sykkel?

Rulleretning slicks

 Bytte av sykkeldekk på badet

Bare tanken på en punktering gjør meg stresset. Å skifte slange er som et mareritt, jeg synes det er så knotete. Jeg har sett opptil flere youtube-filmer som viser hvor enkelt og kjapt det er, de bruker jo ikke dekkspaker en gang. Hvis jeg skulle filmet mine dekkskifter, hadde vi snakket helaftens langfilm.

Sist jeg punkterte var det heldigvis bare 500 meter hjemmefra, da trillet jeg bare sykkelen hjem, byttet klær og tok t-banen til jobb i stedet. 
Jeg kunne derfor bytte slange på badet, tørt og varmt og med god tid. Og det trengte jeg virkelig, det tok meg tre kvarter å få det dekket på igjen. Måtte google for tips og prøvde alle mulige jeg fant, uten at det føltes ut som det hjalp. Men til slutt fikk jeg det på.

Sykkelhjul stående i dusjen med utstyr for dekkskifte stående rundt.

Og det var da jeg plutselig kom til å tenke på "Er det rulleretning på slicksdekk? Det er jo ikke noe mønster." 
Og ja det er det!

Så da var det bare å ta av dekket igjen og stålsette seg for en ny runde med knot, men da kan jeg melde om at runde to faktisk gikk unna på 5 min.

Sykkelhjul liggende på ei matte badetgulvet. Sykkelslanger, esker og dekkspaker slengende rundt.

Dagens tips: Bruk alltid 5 sek ekstra på å sjekke rulleretningen på dekket :-)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Oslo Dawn Patrol - sykkelgruppe for morgenfugler

ODP - sykling før sola står opp Quiet mornings.  Empty roads.  Likeminded early risers.  That’s what it's all about. Oslo Dawn Patrol, eller ODP, er et sykkelfellesskap som ble startet av Hans i 2018.  Det er et sosialt fellesskap der du som liker å stå opp grytidlig om morgenen for å sykle, kan sykle sammen med likesinnede. Og avslutte med en kaffe. Konseptet er enkelt: Faste dager, fast tidspunkt, fast løype.  Du trenger ikke melde deg på eller noe sånt, det er bare å møte opp de dagene det passer for deg. Nå for tiden er det strålende vær og veldig populært, så det er fort over 100 som møter opp. Landevei Sykkeltur hver tirsdag og torsdag gjennom hele året. Oppmøte ved "Dildonissen" i Gamlebyen, avgang kl 05:40.  Løypa er ca 3,5 mil og går opp Kongsveien, over Nordstrand mot Kolbotn, deretter over Svartskog, tilbake forbi Hverven, opp Herregårdsveien og Solveien og til slutt ned til Velochef.  Det er to grupper, en for de raske ca 28 km/t og en litt saktere med 25 km/t

Truse eller ikke truse under sykkelbuksa?

Truse eller ikke truse?   Svaret på det er ganske enkelt: Du skal ikke ha truse under sykkelbukse/sykkelshorts. Sykkelshorts og padding er utviklet for at det ikke skal brukes underbukse. MEN :-) Ingen regel uten unntak, er det ikke det det heter? Jeg bruker ofte truse under sykkelbuksa, det kommer helt an på hvilken sykling jeg bedriver, hvor langt jeg skal sykle, hvilken sykkelbukse jeg bruker, dagsformen osv. Og fordi jeg liker å bruke truse. Jeg har enda ikke opplevd å få sår eller ubehag av å bruke truse (den eneste gangen jeg ble skikkelig sår, brukte jeg ikke truse). Men nå skal det sies at det ikke er blondetrusa som brukes, det er stort sett Tufte bambus "bestemortruse", myk og uten harde sømmer. Når jeg sykler til jobb, ei mil hver vei, så bruker jeg alltid truse. Jeg orker ikke få utflod i paddingen, og siden jeg ikke nødvendigvis blir så svett når jeg sykler, så trenger jeg ikke vaske buksa så ofte som jeg måtte ha gjort uten truse. Jeg har også enkelte sykkelbuk