Gå til hovedinnhold

Dame på sykkel, fra uinteressert til full "midtlivskrise i lycra"

Min sykkelhistorie

Meg på sykkel opp Sa Colabra Mallorca
Mallorcas "Trollstigen", Sa Colabra

Mine første sykler

Min første ordentlige sykkel var en rosa DBS damesykkel, litt lik de retro syklene som er populære nå. Litt stor, litt tung og uten gir. Men den var rosa!

Da jeg var ti kjøpte tanta mi seg en sølvblank racersykkel, med supertynne dekk og bukkestyre. Den var kul den, jeg drømte om en slik. At den var totalt uegnet for vegene der vi bodde var det ingen som brydde seg om. Da jeg etter konfirmasjonen skulle investere i en ny sykkel, så var det en slik jeg ville ha. Selgeren i sykkelbutikken derimot hadde fått inn noe som var temmlig nytt i Norge, offroadsykler! Det endte med at vi dro derifra med en fiolett Cresent, med brede, grove dekk, 6 gir og rett styre, til den heftige summen av 3990 kr. Helt klart bedre egnet for halvdårlige bygdeveier.
Nå skal det sies at det som ble betegnet som offroad på slutten av 80-tallet kan sammenlignes med det som kalles hybridsykler i dag. Så den heftige offroadern er søt og sjarmerende, med smale dekk og ikke egnet for offroadsykling. Jeg har forresten sykkelen enda, riktignok ikke brukt de siste 20 åra da.

Etter noen år i Oslo kjøpte jeg ny billig sykkel og brukte den knapt nok  knapt nok og åra gikk.


Et nytt og bedre liv

Så kom korona og sykle-til-jobben-aksjonen, egentlig ingen sammenheng mellom de to, det var på tide å tørke støv av sykkelen. Jeg mangler motivasjon for trening, men hverdagssykling er greit, jeg må ha et mål for turen. Og i følge Strava'n min fra 2020 så er mat og drikke involvert i alle sykkelturer. Det ble riktignok flere og flere kilometer etterhvert for å få den serveringa. 

Meg i blå kjole og sandaler stående ved min røde sykkel
Altså, man sykler da i kjole! (Av og til jukser jeg med sykkelbukse under)

Et kjent "problem" for alle som sykler er jo at man får akutt behov for bedre sykkel, så etter noen måneder var det på tide å oppgradere. Det var jo mye å velge i, i hvert fall hvis en orket sånne ting som bestillingstid, men det gadd jeg selvsagt ikke. Oslo Sportslaget hadde en Everest CX1 cyclocross på lager. Den er en helt suveren hverdagssykkel og passe billig slik at jeg tør parkere den (nesten) overalt i Oslo.

Everest CX1 sykkel med opppakning stående mot en stein i veikanten
Etter sånn ca 40 år ble det endelig en racersykkel på meg også! Og så rød da <3 

Full "midtlivskrise"

Etter hvert har "midlivskrisen i lycra" overtatt og det er Strava, Zwift, sykkelturer, sykkelritt, sykkelferie og sykkel hit og dit. Jeg sykler ikke fort, men jeg kan sykle langt hvis jeg vil.
Jeg kan egentlig ikke spesielt mye om sykkel, jeg lurer på mye og jeg synes av og til det er vanskelig å finne informasjon om det jeg lurer på. Tenkte derfor å skrive litt om det jeg har lurt på og funnet ut av, mine erfaringer, tips og fullstendig udokumenterte synsinger. Kanskje det kan hjelpe noen andre på jakt etter svar.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Oslo Dawn Patrol - sykkelgruppe for morgenfugler

ODP - sykling før sola står opp Quiet mornings.  Empty roads.  Likeminded early risers.  That’s what it's all about. Oslo Dawn Patrol, eller ODP, er et sykkelfellesskap som ble startet av Hans i 2018.  Det er et sosialt fellesskap der du som liker å stå opp grytidlig om morgenen for å sykle, kan sykle sammen med likesinnede. Og avslutte med en kaffe. Konseptet er enkelt: Faste dager, fast tidspunkt, fast løype.  Du trenger ikke melde deg på eller noe sånt, det er bare å møte opp de dagene det passer for deg. Nå for tiden er det strålende vær og veldig populært, så det er fort over 100 som møter opp. Landevei Sykkeltur hver tirsdag og torsdag gjennom hele året. Oppmøte ved "Dildonissen" i Gamlebyen, avgang kl 05:40.  Løypa er ca 3,5 mil og går opp Kongsveien, over Nordstrand mot Kolbotn, deretter over Svartskog, tilbake forbi Hverven, opp Herregårdsveien og Solveien og til slutt ned til Velochef.  Det er to grupper, en for de raske ca 28 km/t og en litt saktere med 25 km/t

Truse eller ikke truse under sykkelbuksa?

Truse eller ikke truse?   Svaret på det er ganske enkelt: Du skal ikke ha truse under sykkelbukse/sykkelshorts. Sykkelshorts og padding er utviklet for at det ikke skal brukes underbukse. MEN :-) Ingen regel uten unntak, er det ikke det det heter? Jeg bruker ofte truse under sykkelbuksa, det kommer helt an på hvilken sykling jeg bedriver, hvor langt jeg skal sykle, hvilken sykkelbukse jeg bruker, dagsformen osv. Og fordi jeg liker å bruke truse. Jeg har enda ikke opplevd å få sår eller ubehag av å bruke truse (den eneste gangen jeg ble skikkelig sår, brukte jeg ikke truse). Men nå skal det sies at det ikke er blondetrusa som brukes, det er stort sett Tufte bambus "bestemortruse", myk og uten harde sømmer. Når jeg sykler til jobb, ei mil hver vei, så bruker jeg alltid truse. Jeg orker ikke få utflod i paddingen, og siden jeg ikke nødvendigvis blir så svett når jeg sykler, så trenger jeg ikke vaske buksa så ofte som jeg måtte ha gjort uten truse. Jeg har også enkelte sykkelbuk

REGLENE! - The Velominati Rules

Har du hørt om REGLENE?  Når man nettopp har startet å sykle landevei og har mer enn nok med å holde orden på seg selv, sykkelen, klikkpedaler osv. Ja, da kommer REGLENE seilende rett inn fra sidelinja. RULE #11 //  Family does not come first. The bike does. Jeg har inntrykk av at disse sykkelreglene er noe som alle landeveissyklister liker å flette inn i sykkeldiskusjoner, så for å ikke sitte der som et spørsmålstegn og ikke skjønne hva de spøker med (noen er sikkert gravalvorlig også, men de kjenner ikke jeg), er det like greit å lese seg opp på dem med en gang. RULE #12 //  The correct number of bikes to own is  n+1 Jeg har ikke gidda satt meg inn i hvordan reglene har oppstått eller historien bak (tror kanskje jeg har skumlest noe om det, men husker ikke). Reglene er ei liste over hva du skal gjøre som syklist, hvordan du skal oppføre deg, hvordan du skal kle deg, hvilken kaffe som er akseptabel å drikke (ikke latte som jeg drikker :-)  Og ikke minst hvilket prisnivå sykkelen bør v