Gå til hovedinnhold

Kjøpe sykkel for første gang?

Sykkelkjøp for nybegynnere

Dame på damesykkel på en grusvei foran en åker. Sol og sommer.

Når man ikke har peiling på sykkel så fremstår kjøp av sykkel som et lite mareritt. Nå har jeg litt mer peiling, men blir fortsatt skrekkslagen av tanken på å kjøpe ny sykkel - det er jo så mange valg. Hva om jeg velger feil og ender opp med å bruke masse penger på noe som ikke funker for meg?

Etter å ha gjort det vanlige, som å ha brukt alt for mange timer på å surfe på sykler, spurt en venn og hengt rundt i sykkelavdelinga på butikken, og kjenner at hodet snurrer rundt og du er mer usikker enn noen gang, ja da koker det vel ned til disse spørsmålene:

  • Hva har jeg lyst til å bruke sykkelen til?
  • Har jeg prøvd denne type sykkel og sykling før?
  • Kommer jeg til å sykle mye?
  • Hvor mye penger har jeg lyst til å bruke?
Alle andre spørsmål er egentlig alt for mye å forholde seg til når man ikke kan noe. (Men vær forberedt på at pedaler kan komme utenom, så de må velges når du kjøper)


Da jeg kjøpte sykkel

Da jeg kjøpte sykkel så ble det følgende kriterier:
  • Jeg hadde lyst til å ha en sykkel som jeg kunne bruke til og fra jobb, samt som jeg kunne sykle lange turer med, både på asfalt og grusstier.
  • Jeg hadde aldri prøvd landeveissykkel eller syklet lengre enn 20 km.
  • Jeg trodde jeg kom til å sykle en del, men siden jeg aldri hadde prøvd det før så visste jeg jo ikke helt, kunne jo hende at jeg synes det var dørgende kjedelig å sykle.
  • Jeg bestemte med for en maks sum jeg ville bruke på sykkelen, jeg gikk for 20.000 kr
  • I tillegg måtte ikke sykkelen være dyrere enn at jeg turde å parkere den i parkeringskjelleren på jobb eller rundt om i byen.
Jeg brukte alt for mye tid på surfing og sjekke ut osv. Men til slutt endte jeg opp med at det viktigste kriteriet var:
Jeg vil ha sykkel i dag - hvor og hvilken er tilgjengelig?
(Siden jeg bor i Oslo er slike ting litt enklere)

Jeg valgte å kjøpe i butikk. Da har jeg jo på forhånd innskrenket valget av modeller, slik at jeg ikke trenger å få for mange valg. Det føles litt tryggere å kunne snakke med en fysisk person, få litt veiledning og trille den fiks ferdig ut fra butikken og bare sette meg på den og sykle hjem.

Et godt alternativ når man ikke helt vet om sykling er like gøy i praksis som i teorien er å kjøpe på Finn.no. Der kan du få kjøpt sykler til en billig penge. Men da ville jeg nok spurt en venn eller lest meg litt opp på sykkel først. Det finnes mange som har laget sjekklister for hva man skal se etter ved gode bruktkjøp, det er bare å google litt. Ja, kanskje ender man med en landeveissykkel som er litt gammel, men det kan være fint å få prøvd sykling og se om man liker det før man svir av for mye penger - for ja, etterhvert får du lyst på mer og mer heftig sykkel :-)


Rød racersykkel stående mot en vegg
Splitter ny sykkel, akkurat trillet ut av butikken

Så hva endte jeg opp med:

En cyclocross sykkel, har i ettertid skjønt at den er jo spesialtilpasset andre ting enn det jeg har behov for, men jeg synes den fungerer ypperlig for mesteparten av syklinga mi. 

Jeg har en spesialtilpasning på sykkelen og det er kortere stem. Enkelt sagt, styret mitt er ikke så langt fram som det var på standardsykkelen. Det var ikke noe jeg tenkte på altså, jeg visste ikke at det gikk an en gang, men jeg kjøpte en sykkel som var tilpasset ei anna dame, men hun endte opp med å ikke kjøpe den likevel.

Jeg har også kombipedaler. Det betyr at jeg både kan sykle med vanlige sko og med sykkelsko. 

Sykkelen er kjøpt på Oslo Sportslager og er deres eget merke Everest, nærmere bestemt en Everest CX1, den kostet ca 14.500 inkludert pedaler, flaskeholder og sykkellås.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Oslo Dawn Patrol - sykkelgruppe for morgenfugler

ODP - sykling før sola står opp Quiet mornings.  Empty roads.  Likeminded early risers.  That’s what it's all about. Oslo Dawn Patrol, eller ODP, er et sykkelfellesskap som ble startet av Hans i 2018.  Det er et sosialt fellesskap der du som liker å stå opp grytidlig om morgenen for å sykle, kan sykle sammen med likesinnede. Og avslutte med en kaffe. Konseptet er enkelt: Faste dager, fast tidspunkt, fast løype.  Du trenger ikke melde deg på eller noe sånt, det er bare å møte opp de dagene det passer for deg. Nå for tiden er det strålende vær og veldig populært, så det er fort over 100 som møter opp. Landevei Sykkeltur hver tirsdag og torsdag gjennom hele året. Oppmøte ved "Dildonissen" i Gamlebyen, avgang kl 05:40.  Løypa er ca 3,5 mil og går opp Kongsveien, over Nordstrand mot Kolbotn, deretter over Svartskog, tilbake forbi Hverven, opp Herregårdsveien og Solveien og til slutt ned til Velochef.  Det er to grupper, en for de raske ca 28 km/t og en litt saktere med 25 km/t

Truse eller ikke truse under sykkelbuksa?

Truse eller ikke truse?   Svaret på det er ganske enkelt: Du skal ikke ha truse under sykkelbukse/sykkelshorts. Sykkelshorts og padding er utviklet for at det ikke skal brukes underbukse. MEN :-) Ingen regel uten unntak, er det ikke det det heter? Jeg bruker ofte truse under sykkelbuksa, det kommer helt an på hvilken sykling jeg bedriver, hvor langt jeg skal sykle, hvilken sykkelbukse jeg bruker, dagsformen osv. Og fordi jeg liker å bruke truse. Jeg har enda ikke opplevd å få sår eller ubehag av å bruke truse (den eneste gangen jeg ble skikkelig sår, brukte jeg ikke truse). Men nå skal det sies at det ikke er blondetrusa som brukes, det er stort sett Tufte bambus "bestemortruse", myk og uten harde sømmer. Når jeg sykler til jobb, ei mil hver vei, så bruker jeg alltid truse. Jeg orker ikke få utflod i paddingen, og siden jeg ikke nødvendigvis blir så svett når jeg sykler, så trenger jeg ikke vaske buksa så ofte som jeg måtte ha gjort uten truse. Jeg har også enkelte sykkelbuk

REGLENE! - The Velominati Rules

Har du hørt om REGLENE?  Når man nettopp har startet å sykle landevei og har mer enn nok med å holde orden på seg selv, sykkelen, klikkpedaler osv. Ja, da kommer REGLENE seilende rett inn fra sidelinja. RULE #11 //  Family does not come first. The bike does. Jeg har inntrykk av at disse sykkelreglene er noe som alle landeveissyklister liker å flette inn i sykkeldiskusjoner, så for å ikke sitte der som et spørsmålstegn og ikke skjønne hva de spøker med (noen er sikkert gravalvorlig også, men de kjenner ikke jeg), er det like greit å lese seg opp på dem med en gang. RULE #12 //  The correct number of bikes to own is  n+1 Jeg har ikke gidda satt meg inn i hvordan reglene har oppstått eller historien bak (tror kanskje jeg har skumlest noe om det, men husker ikke). Reglene er ei liste over hva du skal gjøre som syklist, hvordan du skal oppføre deg, hvordan du skal kle deg, hvilken kaffe som er akseptabel å drikke (ikke latte som jeg drikker :-)  Og ikke minst hvilket prisnivå sykkelen bør v