Gå til hovedinnhold

Har du hørt om kombipedaler?

Kombipedaler

Viser sykkelen og beina til syklisen ovenfra


Jeg bruker samme sykkel til alt, om det er til jobb, til lange turer eller bare en kjapp tur til fotballbanen. Da er det viktig for meg at jeg kan velge om jeg vil bruke sykkelsko eller vanlige sko. 

At det fantes kombipedaler visste jeg faktisk ikke før jeg sto der i butikken og skulle velge pedaler. 

Jeg syntes det var dritskummelt å skulle klikke fast skoa i pedalene. Min erfaring med sykkelsko og klikkpedaler var fra starten av 2000-tallet da jeg trente spinning på SATS og av og til satte meg fast da jeg skulle klikke meg ut av pedalene. Men der sto jo sykkelen fast selv om jeg trøbla med å komme meg fri.

Jeg startet derfor med å sykle en del turer med en fot fastklikket og den andre løs. Da kunne jeg øve uten å være redd for å tryne. Og etter en stund følte jeg at nå var jeg klar for å klikke fast begge skoa.

Min første tur med begge skoa fastklikket var til jobb. Jeg hadde i beste mentale idrettsånd visualisert sykkelturen og kommet fram til at første sted jeg burde klikke ut den ene skoa var i forkant av et lyskryss etter 2 km. Jeg hadde ikke forutsett at det skulle dukke opp en hindring etter 300 m (dette var tross alt grytidlig på morgenen). Så ja, jeg fikk panikk, og endte i asfalten med skrubbsår på kneet og masse blod. 

Jeg har ikke velta flere ganger fordi jeg ikke har klart å klikke meg løs, men jeg er alltid føre var når jeg sykler og klikker som oftest ut mye tidligere enn jeg strengt tatt behøver.

Pedalene jeg har ser slik ut:

Kombipedal til sykkel, siden for sykkelsko


Kombipedal til sykkel, siden som brukes til vanlige sko


Det er Shimano PD-M324 SPD Kombipedaler. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Oslo Dawn Patrol - sykkelgruppe for morgenfugler

ODP - sykling før sola står opp Quiet mornings.  Empty roads.  Likeminded early risers.  That’s what it's all about. Oslo Dawn Patrol, eller ODP, er et sykkelfellesskap som ble startet av Hans i 2018.  Det er et sosialt fellesskap der du som liker å stå opp grytidlig om morgenen for å sykle, kan sykle sammen med likesinnede. Og avslutte med en kaffe. Konseptet er enkelt: Faste dager, fast tidspunkt, fast løype.  Du trenger ikke melde deg på eller noe sånt, det er bare å møte opp de dagene det passer for deg. Nå for tiden er det strålende vær og veldig populært, så det er fort over 100 som møter opp. Landevei Sykkeltur hver tirsdag og torsdag gjennom hele året. Oppmøte ved "Dildonissen" i Gamlebyen, avgang kl 05:40.  Løypa er ca 3,5 mil og går opp Kongsveien, over Nordstrand mot Kolbotn, deretter over Svartskog, tilbake forbi Hverven, opp Herregårdsveien og Solveien og til slutt ned til Velochef.  Det er to grupper, en for de raske ca 28 km/t og en litt saktere med 25 km/t

Truse eller ikke truse under sykkelbuksa?

Truse eller ikke truse?   Svaret på det er ganske enkelt: Du skal ikke ha truse under sykkelbukse/sykkelshorts. Sykkelshorts og padding er utviklet for at det ikke skal brukes underbukse. MEN :-) Ingen regel uten unntak, er det ikke det det heter? Jeg bruker ofte truse under sykkelbuksa, det kommer helt an på hvilken sykling jeg bedriver, hvor langt jeg skal sykle, hvilken sykkelbukse jeg bruker, dagsformen osv. Og fordi jeg liker å bruke truse. Jeg har enda ikke opplevd å få sår eller ubehag av å bruke truse (den eneste gangen jeg ble skikkelig sår, brukte jeg ikke truse). Men nå skal det sies at det ikke er blondetrusa som brukes, det er stort sett Tufte bambus "bestemortruse", myk og uten harde sømmer. Når jeg sykler til jobb, ei mil hver vei, så bruker jeg alltid truse. Jeg orker ikke få utflod i paddingen, og siden jeg ikke nødvendigvis blir så svett når jeg sykler, så trenger jeg ikke vaske buksa så ofte som jeg måtte ha gjort uten truse. Jeg har også enkelte sykkelbuk

REGLENE! - The Velominati Rules

Har du hørt om REGLENE?  Når man nettopp har startet å sykle landevei og har mer enn nok med å holde orden på seg selv, sykkelen, klikkpedaler osv. Ja, da kommer REGLENE seilende rett inn fra sidelinja. RULE #11 //  Family does not come first. The bike does. Jeg har inntrykk av at disse sykkelreglene er noe som alle landeveissyklister liker å flette inn i sykkeldiskusjoner, så for å ikke sitte der som et spørsmålstegn og ikke skjønne hva de spøker med (noen er sikkert gravalvorlig også, men de kjenner ikke jeg), er det like greit å lese seg opp på dem med en gang. RULE #12 //  The correct number of bikes to own is  n+1 Jeg har ikke gidda satt meg inn i hvordan reglene har oppstått eller historien bak (tror kanskje jeg har skumlest noe om det, men husker ikke). Reglene er ei liste over hva du skal gjøre som syklist, hvordan du skal oppføre deg, hvordan du skal kle deg, hvilken kaffe som er akseptabel å drikke (ikke latte som jeg drikker :-)  Og ikke minst hvilket prisnivå sykkelen bør v