Gå til hovedinnhold

Enkle justeringer av sittestilling på sykkel

Justere sittestilling på sykkel

Rød racersykkel lent mot en brun vegg

Justere setehøyde

Jeg kan stort sett en justering på sykkelen når det gjelder sittestilling og det er å heise setet opp eller ned. Da bruker jeg en formel for landeveissykkel som jeg fant på nettet:  Gang indre beinlengde med 0,883

Hvordan måle indre beinlengde enklest?

Ta et målebånd, rull det ut og tråkk på det sånn ca midt på. Så tar du den ene enden, reiser deg opp og drar målebåndet opp i lysken mens du fortsatt tråkker på det. Så kan du bøye deg ned og se hvilket mål du tråkker på.

Gang antall cm du fikk med 0,883. Så tar du enden på målebåndet midt på skruen der pedalen er festet eller midt på skiva der pedalen er, alt etter hva som er enklest. Dra målebåndet opp til setet og se om høyden stemmer.
Og så kan det justeres noen milimeter i hver retning alt etter hva du synes er mest komfortabelt.

Andre enkle justeringer av sykkel

Jeg hadde tidligere en kollega som er over snittet god både på sykling og mekking av sykkel. Han forbarmet seg over meg og sjekket at sykkelen min var bra justert.

Jeg sendte bilde av sykkel og fikk bildet med piler og streker og bruksanvisning tilbake. Nå skal det sies at det endte med at det ble treff i parkeringskjelleren og at han justerte det for meg. :-)

Bilde av racersykkel sett fra siden med påtegnede piler og bokstaver for å vise steder som kan justeres.

Jeg er ikke opptatt av agressiv sittestilling, jeg liker best litt mer oppreist sittestilling. Det som kan være greit da er å vippe styret litt oppover, slik at du ikke trenger sitte så framoverlent.

For å ikke få så heftig trykk på underlivet, så kan setet justeres slik at det vipper bittelitt framover foran. Men her er det kun snakk om bittelitt altså, hvis ikke blir du sittende og justere sittestilling hele tiden for å ikke skli framover.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Oslo Dawn Patrol - sykkelgruppe for morgenfugler

ODP - sykling før sola står opp Quiet mornings.  Empty roads.  Likeminded early risers.  That’s what it's all about. Oslo Dawn Patrol, eller ODP, er et sykkelfellesskap som ble startet av Hans i 2018.  Det er et sosialt fellesskap der du som liker å stå opp grytidlig om morgenen for å sykle, kan sykle sammen med likesinnede. Og avslutte med en kaffe. Konseptet er enkelt: Faste dager, fast tidspunkt, fast løype.  Du trenger ikke melde deg på eller noe sånt, det er bare å møte opp de dagene det passer for deg. Nå for tiden er det strålende vær og veldig populært, så det er fort over 100 som møter opp. Landevei Sykkeltur hver tirsdag og torsdag gjennom hele året. Oppmøte ved "Dildonissen" i Gamlebyen, avgang kl 05:40.  Løypa er ca 3,5 mil og går opp Kongsveien, over Nordstrand mot Kolbotn, deretter over Svartskog, tilbake forbi Hverven, opp Herregårdsveien og Solveien og til slutt ned til Velochef.  Det er to grupper, en for de raske ca 28 km/t og en litt saktere med 25 km/t

Truse eller ikke truse under sykkelbuksa?

Truse eller ikke truse?   Svaret på det er ganske enkelt: Du skal ikke ha truse under sykkelbukse/sykkelshorts. Sykkelshorts og padding er utviklet for at det ikke skal brukes underbukse. MEN :-) Ingen regel uten unntak, er det ikke det det heter? Jeg bruker ofte truse under sykkelbuksa, det kommer helt an på hvilken sykling jeg bedriver, hvor langt jeg skal sykle, hvilken sykkelbukse jeg bruker, dagsformen osv. Og fordi jeg liker å bruke truse. Jeg har enda ikke opplevd å få sår eller ubehag av å bruke truse (den eneste gangen jeg ble skikkelig sår, brukte jeg ikke truse). Men nå skal det sies at det ikke er blondetrusa som brukes, det er stort sett Tufte bambus "bestemortruse", myk og uten harde sømmer. Når jeg sykler til jobb, ei mil hver vei, så bruker jeg alltid truse. Jeg orker ikke få utflod i paddingen, og siden jeg ikke nødvendigvis blir så svett når jeg sykler, så trenger jeg ikke vaske buksa så ofte som jeg måtte ha gjort uten truse. Jeg har også enkelte sykkelbuk

REGLENE! - The Velominati Rules

Har du hørt om REGLENE?  Når man nettopp har startet å sykle landevei og har mer enn nok med å holde orden på seg selv, sykkelen, klikkpedaler osv. Ja, da kommer REGLENE seilende rett inn fra sidelinja. RULE #11 //  Family does not come first. The bike does. Jeg har inntrykk av at disse sykkelreglene er noe som alle landeveissyklister liker å flette inn i sykkeldiskusjoner, så for å ikke sitte der som et spørsmålstegn og ikke skjønne hva de spøker med (noen er sikkert gravalvorlig også, men de kjenner ikke jeg), er det like greit å lese seg opp på dem med en gang. RULE #12 //  The correct number of bikes to own is  n+1 Jeg har ikke gidda satt meg inn i hvordan reglene har oppstått eller historien bak (tror kanskje jeg har skumlest noe om det, men husker ikke). Reglene er ei liste over hva du skal gjøre som syklist, hvordan du skal oppføre deg, hvordan du skal kle deg, hvilken kaffe som er akseptabel å drikke (ikke latte som jeg drikker :-)  Og ikke minst hvilket prisnivå sykkelen bør v